Veelgestelde vragen

1Wat is Valury?
Valury is een webbased tool die het mogelijk maakt om in eenvoudige stappen een bedrijfswaardering te maken en toegang te krijgen tot relevante benchmark data uit specifieke markten.
2Wat is een bedrijfswaardering?
Een bedrijfswaardering geeft de waarde van een onderneming weer, uitgedrukt in euro’s. Bij een bedrijfswaardering wordt veelal gekeken naar de toekomstige verdiencapaciteit van de onderneming. Daarom zijn prognoses over toekomstige opbrengsten, kosten, investeringen en eventuele financieringen cruciaal. Daarnaast wordt er stilgestaan bij het risico van een onderneming. De risico wordt uitgedrukt in een percentage en bepaald aan de hand van diverse factoren, zoals marktgroei, concurrentie en interne structuur.
3Wanneer heb ik een bedrijfswaardering nodig?
In bijzondere situaties zoals een uitkoop, het toetreden van een partner, het afstoten van bedrijfsonderdelen, het aanvragen van financiering maar ook situaties in de privésfeer zoals overlijden of een scheiding is een bedrijfswaardering vaak noodzakelijk.

Wij pleiten echter voor structureel en periodiek waarderen. Zo kun je namelijk sturen op waarde verhogende elementen en ben je altijd voorbereid op situaties zoals hierboven beschreven. Een bedrijfswaardering laten maken onder druk is vaak geen aanrader en bovendien vaak kostbaar. Valury is gratis.
4Waarom periodiek waarderen?
Sturen op waarde en zien hoe waarde binnen je bedrijf is opgebouwd geeft veel mogelijkheden tot het laten groeien van je onderneming, maar kan ook ondersteunend zijn bij andere bedrijfsdoelstellingen. Een bedrijfswaardering geeft een holistische kijk op je bedrijfsvoering waarbij omzet en winst niet meer de enige belangrijke meeteenheden zijn.

Door periodiek te waarderen ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en de consequenties voor de waarde van je bedrijf. Bovendien maakt periodiek waarderen het risico op conflictsituaties kleiner.

In het kort:

- plotselinge, eenmalige hoge kosten van financieel experts worden voorkomen
- meer inzicht in de opbouw van de waarde van uw bedrijf
- meer controle over de waardeontwikkeling van uw bedrijf
- u weet direct wat uw onderneming waard is indien er zich een koper meldt
5Welke methode gebruikt Valury?
De software van Valury maakt gebruik van de Adjusted Present Value methode. Afgekort: APV.

Deze APV methode wordt over het algemeen als de beste methode gezien om de waarde van een onderneming te bepalen.

De APV methode heeft de volgende voordelen:

- Toekomstgericht
- Houdt rekening met alle relevante factoren (tijd, geld en risico)
- Gaat uit van een objectief begrip (cash)
- Toepasbaar bij een wijzigende financieringsstructuur
- Geeft inzicht in de waardestuwers (cashdrivers)
- Houdt rekening met voordelen die een potentiële koper heeft, zoals synergie effecten en wijze van financieren (rente)
- Uitgebreide aanpak verschaft zowel koper als verkoper goed inzicht in onderneming

Als nadeel wordt vaak genoemd dat de methode relatief complex is daardoor veel tijd kost. Valury neemt dit bezwaar weg. Valury is gratis.
6Wat is de Realisatie Factor?
Alleen een betrouwbare waardering heeft waarde. Bij de APV methode maken prognoses een belangrijk deel uit van de uiteindelijke waarde. het is dus belangrijk dat de prognoses betrouwbaar zijn. Maar: dat kan alleen maar achteraf worden bepaald. Daar zijn het prognoses voor.

Daarom heeft Valury een methode ontwikkeld die prognoses op betrouwbaarheid kan inschatten. Het unieke algortime toetst hoe accuraat uw prognoses waren en drukt dit uit in een factor. Hoe dichter de prognoses bij het daadwerkelijke gerealiseerde liggen, hoe hoger de Realisatie Factor. En hoe hoger de Realisatie Factor, hoe betrouwbaarder de waardering.

En hoe vaker de prognoses worden getoetst, hoe meer inzicht in de betrouwbaarheid van de prognoses. Je snapt: dit is vooral waardevol als je periodiek een waardering maakt. Dat raden we dan ook aan (en is gratis).
7Wat gebeurt er met mijn gegevens?
We gebruiken je gegevens geanonimiseerd om tot onze benchmark te komen. Dat geldt alleen voor data die door een een valuator is gevalideerd. We garanderen je dat deze data nooit te herleiden zal zijn tot jouw persoon of bedrijf.

En dat is gelijk ook het enige dat we doen met de data die je aan ons verstrekt. We verkopen geen gegevens door, we kunnen niet meekijken met de waarderingen die je maakt in ons systeem. Niemand kan dat, behalve je valuator.

Jouw gegevens zijn bij ons veilig. En wil je ze weer verwijderd hebben? Dan kan dat. Gewoon door contact met ons op te nemen.

Maak nu een bedrijfswaardering…

Je kunt gelijk aan de slag. Helemaal gratis.